Mam sprawę – i co dalej? Jak zgłaszać sprawy instytucjom: RPO, RPD, RPP, UODO, UOKiK

Anna Duniewicz

Podczas panelu „Mam sprawę – i co dalej? Jak zgłaszać sprawy instytucjom” na konferencji Inicjatywy „Nasz Rzecznik” 10 maja Paulina Dawidczyk – Dyrektorka Departamentu Skarg Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Adela Gąsiorowska – Pełnomocniczka Rzecznika Praw Obywatelskich ds. Współpracy z Partnerami Społecznymi, Dominika Kuna – Starsza Specjalistka w Zespole ds. Przestępczości wobec Dzieci w Biurze Rzeczniczki Praw Dziecka, Karol Muż – Zastępca Dyrektora Departamentu Analiz Rynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Renata Zych – Naczelniczka Wydziału Spraw Obywatelskich w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta, szczegółowo przedstawiły/li tryb zgłaszania spraw instytucjom, które reprezentują i kto może wnieść wniosek, skargę czy zawiadomienie o naruszeniu praw.

 

Warto pamiętać, że:

 

Rzecznik Praw Obywatelskich

  • to organ konstytucyjny
  • chroni prawa człowieka (nie tylko obywateli/lek Polski)
  • zwraca się do odpowiednich organów
  • kieruje wystąpienia generalne (indywidualne i systemowe)
  • nie ma inicjatywy ustawodawczej, ale może wnioskować do organów o interwencję legislacyjną
  • może wszczynać postępowania sądowe i dołączać do postępowań
  • występuje w sprawach dotyczących równego traktowania i prewencji tortur
  • wizytuje miejsca detencji
  • do RPO mogą też występować organizacje społeczne

 

Rzecznik/czka Praw Dziecka

  • chroni szeroko pojęte dobro dziecka (interweniowanie, monitorowanie, wnioskowanie, wystąpienia)
  • współdziała na drodze legislacyjnej
  • prowadzi postępowania sądowe
  • ważny jest dla RPD kontakt z dziećmi
  • współpracuje z podmiotami działającymi na rzecz dzieci
  • zespoły Biura RPD: edukacyjny, badawczy, ds. rodziny i nieletnich i in.

 

Rzecznik Praw Pacjenta

  • byśmy czuli/ły się bezpiecznie i komfortowo w kontaktach z ośrodkami ochrony zdrowia
  • w innych krajach nie ma takiej instytucji w jednym miejscu
  • prowadzi postepowania w sprawach indywidualnych i zbiorowych (mogą się kończyć nałożeniem kar)
  • istnieje Rzecznik Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego (w każdym szpitalu)
  • współpracuje z pacjentami, podmiotami leczniczymi, organami publicznymi
  • bardzo szeroko edukuje społeczeństwo w zakresie praw pacjenta
  • może wypłacać odszkodowania z funduszu kompensacyjnego
  • można złożyć wniosek o odszkodowanie z tytułu uszczerbku na zdrowiu

 

Urząd Ochrony Danych Osobowych

  • monitoruje wdrożenie polityki ochrony danych osobowych
  • RODO daje UODO możliwość nakładania kar
  • rozpatruje skargi wpływające do urzędu (8 tys. w 2023 r.)
  • prowadzi działalność edukacyjną: edukacja społeczeństwa i administratorów danych osobowych

 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

  • umocowany konstytucyjnie
  • nadzór nad produktami, analizowanie skarg konsumenckich
  • skargę może złożyć każdy/a obywatel/ka (ważne, by określić, kto pisze, kogo skarga dotyczy i przepis, jaki jest naruszony)
  • 30-dniowy lub dwumiesięczny czas odpowiedzi
  • 30 tys. sygnałów rocznie
  • może działać z urzędu, bez zawiadomienia
  • zajmuje się naruszeniami zbiorowych interesów konsumentów
  • może nakładać kary do 10% obrotu firmy
  • urząd otwarty dla obywateli/lek
  • ostatnio zajmuje się kryptoreklamą w sieci (influencerzy zachwalający produkty)
  • współpracuje z organizacjami konsumenckimi, finansuje infolinię konsumencką (100 tys. połączeń rocznie)
  • edukuje
  • wspiera poradnictwo konsumenckie

 

Kto i jak może zgłosić sprawę?

 

RPO

  • podejmuje interwencje z własnej inicjatywy i na wniosek (także NGOsów)
  • wniosek jest bezpłatny
  • trzeba opisać przedmiot sprawy, wskazać organ, który narusza prawa, podać wnioskodawcę i kogo wniosek dotyczy
  • jeżeli osoba zgłasza sprawę w imieniu kogoś innego i chce być informowana o biegu sprawy, trzeba mieć pełnomocnictwo do reprezentacji
  • z wnioskiem może wystąpić każdy (zgłoszenia osobiste, mejlowe, telefoniczne, przez formularz)
  • dobre opracowanie wniosku pomaga BRPO szybciej i skuteczniej interweniować
  • RPO może wszcząć postępowanie z urzędu, także po spotkaniach z organizacjami społecznymi

 

RPD

  • działa całodobowo
  • prowadzi dziecięcy telefon zaufania 800 12 12 12
  • dziecko może złożyć zawiadomienie a Biuro RPD przekazuje sprawę organom według kompetencji
  • wniosek/zgłoszenie może złożyć każda osoba, która uważa, że prawo dziecka zostało naruszone (ważne: komplet materiałów)
  • osoby uchodźcze też mogą zgłaszać sprawy (jest tłumaczenie)
  • sprawy można zgłaszać mejlowo, przez czat, telefonicznie
  • RPD może wszczynać postępowania z urzędu, kiedy np. dowiaduje o sprawie z mediów
  • może być przyjacielem sądu i uczestniczyć w rozprawach
  • BRPD pozostaje w kontakcie

 

RPP

  • każda osoba pacjencka, także osoby niepełnoletnie
  • pomoc obcokrajowcom (zatrudnione są osoby z Ukrainy, by badać dyskryminację pacjentów/tek z Ukrainy)
  • całodobowa infolinia – informacje o prawach i jak je egzekwować
  • interwencie w podmiotach leczniczych (telefoniczne, pisemne etc)
  • 120 tys. zgłoszeń rocznie na infolinii, w pandemii dużo więcej
  • wskazuje odpowiednie instytucje, konsultuje ze specjalistami
  • RPP odpowiada na każdy wniosek
  • można przyjść bez umawiania się, zadzwonić, napisać (także przez czat)
  • wydaje zalecenia dla podmiotów medycznych
  • pacjenci mogą dochodzić odszkodowań
  • RPP może nakładać kary na oporne podmioty naruszające prawa pacjenta
  • przychyla się do wniosków o zniesienie opłaty wstępnej
  • pacjent może złożyć sprzeciw do RPP wobec opinii lekarskiej, z którą się nie zgadza
  • RPP wspiera pacjentów w sądzie w roli prokuratora

 

UODO

  • formalny tryb składania skarg i prowadzenia postępowania
  • jeśli ktoś sygnalizuje problem, jest traktowany jako sygnalist(k)a
  • osoba sygnalizująca nie musi być stroną; nie jest, jeśli jej prawa nie są naruszane
  • skarga musi zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy/skarżącego, oznaczenie podmiotu (jak najdokładniejsze, nie wystarczy sam numer telefonu), wskazanie, jakie prawa zostały naruszone i jakie wnioskodawca wysuwa żądanie
  • UODO może wezwać do uzupełnienia braków w skardze
  • skarga nieuzupełniona jest pozostawiana bez rozpoznania
  • składanie skarg jest bezpłatne
  • skargę może złożyć tylko osoba pełnoletnia
  • dzieci muszą być reprezentowane przez rodzica/ opiekuna prawnego
  • administrator danych musi mieć siedzibę w Polsce lub na terenie Unii Europejskiej
  • jeżeli podmiot nie współpracuje lub nie składa wyjaśnień, UODO może nałożyć grzywnę
  • może nakazać usunięcie lub sprostowanie danych, nałożyć upomnienie lub administracyjną karę pieniężną
  • jeśli sprawa trafia do sądu, trafia do WSA; można wnieść apelację
  • składanie skarg: pisemnie (podpis odręczny) lub przez ePUAP.

 

UOKiK

  • każdy konsument (coraz więcej sygnałów z Ukrainy), także NGOsy
  • ważne jest miejsce w Polsce, gdzie składamy skargę

 

Konferencja Inicjatywy „Nasz Rzecznik” pt. „Polska w Unii Europejskiej – jakich praw chcemy na co dzień?” odbyła się dzięki wsparciu ChangemakerXchange w ramach stypendium Changemakers for Democracy Fellowship.