Podczas panelu „Mam sprawę – i co dalej? Jak zgłaszać sprawy instytucjom” na konferencji Inicjatywy „Nasz Rzecznik” 10 maja Paulina Dawidczyk – Dyrektorka Departamentu Skarg Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Adela Gąsiorowska – Pełnomocniczka Rzecznika Praw Obywatelskich ds. Współpracy z Partnerami Społecznymi, Dominika Kuna – Starsza Specjalistka w Zespole ds. Przestępczości wobec Dzieci w Biurze Rzeczniczki Praw Dziecka, Karol Muż – Zastępca Dyrektora Departamentu Analiz Rynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Renata Zych – Naczelniczka Wydziału Spraw Obywatelskich w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta, szczegółowo przedstawiły/li tryb zgłaszania spraw instytucjom, które reprezentują i kto może wnieść wniosek, skargę czy zawiadomienie o naruszeniu praw.
Warto pamiętać, że:
Rzecznik Praw Obywatelskich
- to organ konstytucyjny
- chroni prawa człowieka (nie tylko obywateli/lek Polski)
- zwraca się do odpowiednich organów
- kieruje wystąpienia generalne (indywidualne i systemowe)
- nie ma inicjatywy ustawodawczej, ale może wnioskować do organów o interwencję legislacyjną
- może wszczynać postępowania sądowe i dołączać do postępowań
- występuje w sprawach dotyczących równego traktowania i prewencji tortur
- wizytuje miejsca detencji
- do RPO mogą też występować organizacje społeczne
Rzecznik/czka Praw Dziecka
- chroni szeroko pojęte dobro dziecka (interweniowanie, monitorowanie, wnioskowanie, wystąpienia)
- współdziała na drodze legislacyjnej
- prowadzi postępowania sądowe
- ważny jest dla RPD kontakt z dziećmi
- współpracuje z podmiotami działającymi na rzecz dzieci
- zespoły Biura RPD: edukacyjny, badawczy, ds. rodziny i nieletnich i in.
Rzecznik Praw Pacjenta
- byśmy czuli/ły się bezpiecznie i komfortowo w kontaktach z ośrodkami ochrony zdrowia
- w innych krajach nie ma takiej instytucji w jednym miejscu
- prowadzi postepowania w sprawach indywidualnych i zbiorowych (mogą się kończyć nałożeniem kar)
- istnieje Rzecznik Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego (w każdym szpitalu)
- współpracuje z pacjentami, podmiotami leczniczymi, organami publicznymi
- bardzo szeroko edukuje społeczeństwo w zakresie praw pacjenta
- może wypłacać odszkodowania z funduszu kompensacyjnego
- można złożyć wniosek o odszkodowanie z tytułu uszczerbku na zdrowiu
Urząd Ochrony Danych Osobowych
- monitoruje wdrożenie polityki ochrony danych osobowych
- RODO daje UODO możliwość nakładania kar
- rozpatruje skargi wpływające do urzędu (8 tys. w 2023 r.)
- prowadzi działalność edukacyjną: edukacja społeczeństwa i administratorów danych osobowych
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- umocowany konstytucyjnie
- nadzór nad produktami, analizowanie skarg konsumenckich
- skargę może złożyć każdy/a obywatel/ka (ważne, by określić, kto pisze, kogo skarga dotyczy i przepis, jaki jest naruszony)
- 30-dniowy lub dwumiesięczny czas odpowiedzi
- 30 tys. sygnałów rocznie
- może działać z urzędu, bez zawiadomienia
- zajmuje się naruszeniami zbiorowych interesów konsumentów
- może nakładać kary do 10% obrotu firmy
- urząd otwarty dla obywateli/lek
- ostatnio zajmuje się kryptoreklamą w sieci (influencerzy zachwalający produkty)
- współpracuje z organizacjami konsumenckimi, finansuje infolinię konsumencką (100 tys. połączeń rocznie)
- edukuje
- wspiera poradnictwo konsumenckie
Kto i jak może zgłosić sprawę?
RPO
- podejmuje interwencje z własnej inicjatywy i na wniosek (także NGOsów)
- wniosek jest bezpłatny
- trzeba opisać przedmiot sprawy, wskazać organ, który narusza prawa, podać wnioskodawcę i kogo wniosek dotyczy
- jeżeli osoba zgłasza sprawę w imieniu kogoś innego i chce być informowana o biegu sprawy, trzeba mieć pełnomocnictwo do reprezentacji
- z wnioskiem może wystąpić każdy (zgłoszenia osobiste, mejlowe, telefoniczne, przez formularz)
- dobre opracowanie wniosku pomaga BRPO szybciej i skuteczniej interweniować
- RPO może wszcząć postępowanie z urzędu, także po spotkaniach z organizacjami społecznymi
RPD
- działa całodobowo
- prowadzi dziecięcy telefon zaufania 800 12 12 12
- dziecko może złożyć zawiadomienie a Biuro RPD przekazuje sprawę organom według kompetencji
- wniosek/zgłoszenie może złożyć każda osoba, która uważa, że prawo dziecka zostało naruszone (ważne: komplet materiałów)
- osoby uchodźcze też mogą zgłaszać sprawy (jest tłumaczenie)
- sprawy można zgłaszać mejlowo, przez czat, telefonicznie
- RPD może wszczynać postępowania z urzędu, kiedy np. dowiaduje o sprawie z mediów
- może być przyjacielem sądu i uczestniczyć w rozprawach
- BRPD pozostaje w kontakcie
RPP
- każda osoba pacjencka, także osoby niepełnoletnie
- pomoc obcokrajowcom (zatrudnione są osoby z Ukrainy, by badać dyskryminację pacjentów/tek z Ukrainy)
- całodobowa infolinia – informacje o prawach i jak je egzekwować
- interwencie w podmiotach leczniczych (telefoniczne, pisemne etc)
- 120 tys. zgłoszeń rocznie na infolinii, w pandemii dużo więcej
- wskazuje odpowiednie instytucje, konsultuje ze specjalistami
- RPP odpowiada na każdy wniosek
- można przyjść bez umawiania się, zadzwonić, napisać (także przez czat)
- wydaje zalecenia dla podmiotów medycznych
- pacjenci mogą dochodzić odszkodowań
- RPP może nakładać kary na oporne podmioty naruszające prawa pacjenta
- przychyla się do wniosków o zniesienie opłaty wstępnej
- pacjent może złożyć sprzeciw do RPP wobec opinii lekarskiej, z którą się nie zgadza
- RPP wspiera pacjentów w sądzie w roli prokuratora
UODO
- formalny tryb składania skarg i prowadzenia postępowania
- jeśli ktoś sygnalizuje problem, jest traktowany jako sygnalist(k)a
- osoba sygnalizująca nie musi być stroną; nie jest, jeśli jej prawa nie są naruszane
- skarga musi zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy/skarżącego, oznaczenie podmiotu (jak najdokładniejsze, nie wystarczy sam numer telefonu), wskazanie, jakie prawa zostały naruszone i jakie wnioskodawca wysuwa żądanie
- UODO może wezwać do uzupełnienia braków w skardze
- skarga nieuzupełniona jest pozostawiana bez rozpoznania
- składanie skarg jest bezpłatne
- skargę może złożyć tylko osoba pełnoletnia
- dzieci muszą być reprezentowane przez rodzica/ opiekuna prawnego
- administrator danych musi mieć siedzibę w Polsce lub na terenie Unii Europejskiej
- jeżeli podmiot nie współpracuje lub nie składa wyjaśnień, UODO może nałożyć grzywnę
- może nakazać usunięcie lub sprostowanie danych, nałożyć upomnienie lub administracyjną karę pieniężną
- jeśli sprawa trafia do sądu, trafia do WSA; można wnieść apelację
- składanie skarg: pisemnie (podpis odręczny) lub przez ePUAP.
UOKiK
- każdy konsument (coraz więcej sygnałów z Ukrainy), także NGOsy
- ważne jest miejsce w Polsce, gdzie składamy skargę
Konferencja Inicjatywy „Nasz Rzecznik” pt. „Polska w Unii Europejskiej – jakich praw chcemy na co dzień?” odbyła się dzięki wsparciu ChangemakerXchange w ramach stypendium Changemakers for Democracy Fellowship.