- Wpisanie do podstawy programowej oraz szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych zajęć w ramach edukacji antydyskryminacyjnej, antyprzemocowej, z edukacji zdrowia psychicznego oraz lekcji różnorodności; edukowanie całej społeczności szkolnej, w tym rodziców, kadry nauczycielskiej i pracowników niepedagogicznych – to postulat, który przedstawiciel Zespołu Edukacja Włączająca zaprezentuje na panelu „Polska prezydencja – nie zmarnujmy tej szansy!” podczas warszawskiego Zlotu obrończyń i obrońców praw człowieka 30 listopada;
- Wrześniowa kampanię społeczną „Szkoła przyjazna dla autyzmu” pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzeczniczki Praw Dziecka spotkała się z dużym zainteresowaniem szkół, Ministerstwa Edukacji i kuratoriów oświaty, które wsparły kampanijne postulaty;
- Na zaproszenie Fundacji Stocznia 17 października grupa mam uczniów i uczennic z własnymi potrzebami edukacyjnymi z Inicjatywy „Nasz Rzecznik” uczestniczyła w konsultacjach profilu absolwenta;
- Samorzecznik Maciej Ryszawy opracował koncepcję programu edukacji antyprzemocowej jako przedmiotu obowiązkowego, który jego zdaniem powinien być wprowadzony od najmłodszych klas szkoły podstawowej;
- Pod koniec listopada w Biurze RPO odbędzie się konferencja dotycząca interwencji kryzysowej. Na 11 grudnia zaplanowane jest spotkanie trzech zespołów Inicjatywy „Nasz Rzecznik”, w tym Zespołu Edukacja Włączająca, z Zastępcą RPO Valerim Vachevem i Pełnomocniczką Moniką Wiszyńską-Rakowską w sprawie przemocy wobec osób z niepełnosprawnościami i osób neuroróżnorodnych;
- Federacja Inicjatywy Oświatowych alarmuje: należy pilnie zająć się tematem edukacji dzieci z własnymi potrzebami edukacyjnymi uczących się w szkołach wiejskich, z których blisko 700 prowadzą stowarzyszenia. FIO zaprasza na konsultacje odnośnie finansowania edukacji na poziomie lokalnym;
- W przepełnionej krakowskiej Szkoła Podstawowa nr 14 dzieci uczą się w stołówkach i na korytarzach. „Kraków stawia apartamentowce ale nie inwestuje w edukację” – komentuje członkini Zespołu zgłaszająca problem.
– To główne tematy poruszone na październikowym spotkaniu Zespołu Edukacja Włączająca Inicjatywy „Nasz Rzecznik”. Rozmawialiśmy też m.in. o ostatnich interwencjach Rzeczniczki Praw Dziecka, w tym wystąpieniu w sprawie osób uczniowskich z ADD/ADHD i zespołem Tourette’a, o powołaniu pierwszego w Polsce wspólnie z UNICEF Polska Zespołu ds. Partycypacji Dzieci i Młodzieży i o potrzebie IPET-ów adaptacyjnych zanim przejdzie się do „Dziadów” i ułamków.
Ważne:
- Zgłaszajmy i zachęcajmy do zgłaszania przypadków naruszania praw oraz postulaty i wnioski do RPO w prostym formularzu:
https://bip.brpo.gov.pl/wniosek/index.php?formularz=dla_wnioskodawcy
lub mailowo na adres biurorzecznika@brpo.gov.pl, pisząc w mailu, że sprawa jest zgłaszana w ramach Inicjatywy Nasz Rzecznik
- 4 października odbył się webinar byłej ekspertki Biura RPD Dominiki Kuny pt. Ustawa Kamilka – jak wprowadzać standardy ochrony małoletnich i lepiej chronić dzieci przed przemocą” – webinar Dominiki Kuny
https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/pytania-do-ustawy-o-ochronie-dzieci2
- 17 X kilka Inicjatywa „Nasz Rzecznik” uczestniczyła w konsultacjach dla rodziców dzieci ze SPE dotyczących profilu absolwenta, na które zaprosiła nas Fundacja Stocznia.
https://naszrzecznik.pl/naszrzecznikowy-glos-w-konsultacjach-spolecznych-profilu-absolwenta/
- Dekalog naszych postulatów na stronie: