- Uciekający przez wojną uchodźcy z niepełnosprawnościami często przekraczali granicę bez niezbędnego sprzętu – ukraińska babcia dwa dni niosła niechodzącą wnuczkę na rękach
- w bardzo trudnej sytuacji są uchodźcy z grup mniejszościowych – ukraińscy Romowie, osoby LGBTQ+, uchodźcy z niepełnosprawnościami, w spektrum autyzmu
- brak systemu wsparcia dzieci uchodźczych z niepełnosprawnościami
- problemy z ewakuacją i relokacją uchodźców z niepełnosprawnościami
- niejasne przepisy, chaos koordynacyjny, niedoinformowanie lub dezinformacja
- brak informacji, do kogo kierować ludzi w potrzebie
- utrudniony dostęp do diagnostyki w Polsce
- przedłużające się i kosztowne procedury wydawania orzeczeń (często wymagane ponowne orzekanie mimo posiadanych orzeczeń), co uniemożliwia OzN otrzymania niezbędnego wsparcia, dzieciom zamyka dostęp do edukacji a rodzicom/opiekunom – do pracy lub świadczenia pielęgnacyjnego
- często niepotrzebnie wymagane dokumenty, zaświadczenia i konieczność ich tłumaczenia przez tłumaczy przysięgłych, co jest kosztowne i czasochłonne
- bardzo długie kolejki po PESEL (w Gdańsku terminy na koniec maja), bez którego rodziny uchodźcze nie otrzymają niezbędnego wsparcia
- problem z dojazdem dzieci/ młodzieży uchodźczej do szkół w małych gminach; wykluczenie komunikacyjne osób lokowanych w mniejszych miejscowościach
- problem ze wsparciem psychologicznym uchodźców
- bezsilność i wypalenie osób niosących pomoc i organizacji pomocowych, które same pilnie wymagają wsparcia
– To tylko niektóre z problemów poruszonych podczas pierwszego spotkania Zespołu Praw Uchodźców/czyń Inicjatywy „Nasz Rzecznik”, po miesiącu spontanicznego, tytanicznego pomocowego zrywu osób prywatnych i organizacji społecznych. 23 marca w licznym gronie przedstawicielek i przedstawicieli organizacji społecznych wspierających uchodźców i migrantów rozmawialiśmy o pomocy, jakiej udzielają, o ogromnych potrzebach, zwłaszcza uchodźców z niepełnosprawnościami, braku koordynacji działań pomocowych i niewspółmiernym do wysiłków osób prywatnych i organizacji wsparciu państwa.
Ogromnym problemem jest brak lub niewłaściwa koordynacja działań ze strony państwa w organizacji pobytu i wsparcia uchodźczyń i uchodźców, zwłaszcza osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin. Bywa, że organizacje tracą czas i zasoby podejmując się zadań (jak szukanie sprzętu), które już zdążyła wykonać inna organizacja.
Problemem jest brak informacji w urzędach, instytucjach. Udzielane uchodźcom informacje są nieprecyzyjne, często błędne. Brak koordynacji w tym zakresie bardzo utrudnia pomoc i sprawne działanie.
Dezinformacja szerzy się w mediach społecznościowych. W jednej z miejscowości uchodźcy przestali ubiegać się o PESEL po tym, jak usłyszeli, że Polacy chcą odbierać uchodźcom paszporty i zamykać ich w ośrodkach zamkniętych.
Uchodźcy z niepełnosprawnościami, w tym dzieci, zwykle nie mają dostępu do specjalistycznego transportu. Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną czy autyzmem, zwłaszcza te, które przebywały podczas działań wojennych w schronach czy piwnicach, nie mogą długo oczekiwać na przejściach granicznych, przebywać w dużych grupach ani być kwaterowane w tłocznych miejscach.
Ze względu na traumę wojenną osoby przybywające z Ukrainy niekiedy nie są w stanie wejść w polski system edukacji czy na rynek pracy – zmagają się z depresją, stresem pourazowym. Aby objąć skuteczną opieką uchodźcze dzieci z niepełnosprawnościami, trzeba dobrze zaopiekować się rodzicem, opiekunem lub całą rodziną.
Bardzo ważne jest tworzenie sieci wsparcia, wymiana kontaktów między organizacjami, wzajemna pomoc osób i organizacji. Kluczowa jest koordynacja informacji na poziomie instytucji i organizacji w działaniach pomocowych.
Najważniejsze postulaty:
- Korytarze humanitarne dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów.
- Koordynacja w rozpoznawaniu potrzeb i dostawie sprzętu dla osób potrzebujących. Pilne zapewnienie uchodźcom z niepełnosprawnościami niezbędnego sprzętu do poruszania się i rehabilitacji – od momentu przekraczania granicy.
- Uproszczenie do niezbędnego minimum wszystkich orzeczeń dla dzieci z niepełnosprawnościami.
- Rezygnacja z wymogu wykonywania ponownych orzeczeń w przypadku posiadania ukraińskich orzeczeń. Rezygnacja z wymogu tłumaczenia orzeczeń przez tłumaczy przysięgłych.
- Możliwość bezpłatnego diagnozowania i wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci uchodźczych w innych ośrodkach niż państwowe poradnie PPP. Poradnie niepubliczne powinny mieć przywrócone prawo wystawiania orzeczeń.
System się zatyka. Organizacjom pomocowym brakuje środków na zatrudnianie specjalistów.
- Uproszczenie procedur zatrudniania ukraińskich psychologów, terapeutów, rehabilitantów, logopedów.
- Skoordynowana polityka edukacyjna, zarówno na poziomie samorządowym, jak i krajowym.
- Zapewnienie dzieciom i dorosłym uchodźcom w spektrum autyzmu i ich opiekunom zakwaterowania w warunkach zapewniających odpowiednią przestrzeń i prywatność – osobnych mieszkań lub przynajmniej oddzielnych pokojów. Osoby te nie mogą przebywać w tłoku, w zbiorowych noclegowniach.
- Skuteczna pomoc dla rodzin w następującej sekwencji działań: najpierw zapewnienie szkoły/opieki dla dziecka, potem praca dla matki lub osoby opiekującej się dzieckiem, następnie zapewnienie opieki wytchnieniowej.
- Wprowadzenie do systemu asystentów rodzin uchodźczych. Po to, by każda rodzina, opiekun/ka dziecka z niepełnosprawnością nie byli sam w matni skomplikowanych procedur, gdy muszą/powinni być przy dziecku.
- Zapewnienie rodzinom uchodźczym środków finansowych na utrzymanie do momentu znalezienia szkoły/pracy.
- Dostęp do świadczeń pielęgnacyjnych w okresie oczekiwania na orzeczenia, tłumaczenia, dokumenty.
- Przyspieszenie nadawania numeru PESEL – konieczne wsparcie instytucjonalne.
- Wsparcie asystenckie (z językiem ukraińskim) dla osób z niepełnosprawnościami.
- Wsparcie psychologiczne rodzin uchodźczych – trauma nie pozwala wielu rodzinom wejść w system edukacji i na rynek pracy.
- Wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży polskiej.
- Wsparcie psychologiczne osób, które udzielają pomocy, w tym przedstawicieli/lek organizacji pomocowych.
- Uwzględnienie indywidualnych potrzeb uchodźców z niepełnosprawnościami i zapewnienie im możliwie szerokiej dostępności.
- Tłumacze ukraińskiego języka migowego dla osób głuchych.
- Potrzeba ustalenia liczby/skali uchodźców z niepełnosprawnościami z Ukrainy pod opieką prywatnych osób i fundacji, by móc objąć ich adekwatnym do potrzeb wsparciem.
- Konieczność policzenia uchodźców z niepełnosprawnościami, z podziałem na grupy wiekowe (dzieci i dorośli) oraz rodzaje niepełnosprawności, co pozwoliłoby uzyskać pełniejszą informację o potrzebach tych osób.
- Równoczesne wsparcie uchodźców z granicy białoruskiej, w tym „niebiałych”.
- Zapewnienie szczególnej ochrony praw mniejszości – współpraca z instytucjami.
- Wymiana kontaktów między organizacjami działającymi na rzecz osób uchodźczych, by mogły się wzajemnie wspierać i uzupełniać.
Kolejne spotkanie Zespołu Praw Uchodźców/czyń odbędzie się 20 kwietnia (środa) w godz. 17:30-19:00.