- Autyzm to jest część mnie. Nie choroba ani coś, co trzeba we mnie zmienić. Ale to też nie jestem CAŁA ja.
- Diagnoza nie jest i nie może być powodem do wstydu. Nie powinno się jej zatajać przed dzieckiem w spektrum autyzmu, przed szkołą, rówieśnikami.
- To, że chodzę po klasie albo rysuję na lekcji nie znaczy, że nie słucham. Słucha się przecież uszami, nie oczami.
- „Zachowania trudne” to często komunikat, że np. czesanie boli. To też często wołanie o pomoc.
- Natłok zajęć szkodzi – ciągła terapia, rewalidacja, świetlica, aktywizacja na siłę. Mamy prawo do odpoczynku!
– mówili samorzeczniczki i samorzecznicy w spektrum autyzmu podczas debaty lokalnej „Szkoła bez barier” w Kutnie, zorganizowanej 24 kwietnia przez Inicjatywę „Nasz Rzecznik”, Fundację Pro Aperte i Kluby Świadomej Młodzieży z Kutna i Łodzi. Wspólnie z przedstawiciel(k)ami lokalnych władz oświatowych, dyrektorkami szkół, osobami uczniowskimi, nauczycielkami, przy wsparciu Pełnomocniczki Rzecznika Praw Obywatelskich ds. Osób z Niepełnosprawnościami, Moniki Wiszyńskiej-Rakowskiej, rozmawialiśmy o tym, jak tworzyć przyjazne przestrzenie edukacyjne dla uczniów i uczennic w spektrum autyzmu, z neurotrudnościami i własnymi potrzebami.
Zapisaliśmy nasze pomysły na szkołę przyjazną dla wszystkich.
Wspólnie stworzyliśmy i przyjęliśmy „Deklarację wsparcia uczniów i uczennic w spektrum autyzmu, z neurotrudnościami i własnymi potrzebami edukacyjnymi”.
Kutnowskie wydarzenie jest częścią cyklu debat Inicjatywy „Nasz Rzecznik” w ramach programu Zaangażowania Obywatelskiego w Europie Środkowej wspieranego przez National Democratic Institute. Wydarzenie wpisuje się w kampanię społeczną „Własne potrzeby, wspólne prawa” na rzecz osób w spektrum autyzmu.